Opbrengst
Je ontwikkelt kennis en vaardigheden om jouw taak als taalcoördinator succesvol uit te voeren en je werkt aan een concrete aanpak voor de eigen school.

Voor wie?
(Startende) taalcoördinatoren, leerkrachten, intern begeleiders

Opbrengst
Je ontwikkelt kennis en vaardigheden om jouw taak als taalcoördinator succesvol uit te voeren en je werkt aan een concrete aanpak voor de eigen school.

Voor wie?
(Startende) taalcoördinatoren, leerkrachten, intern begeleiders

De taalcoördinator werkt!

Je bent een leerkracht met ambities. Je gaat voor goed onderwijs en wilt het beste uit jezelf, je collega’s en de leerlingen halen. Je bent of wordt taalcoördinator en je wilt weten hoe dat (goed) werkt. Dat leer je tijdens deze opleiding.

Een goede taalcoördinator stimuleert en onderhoudt het taalonderwijs op school. Scholen met een taalcoördinator zijn beter in staat duurzame veranderingen in te voeren en te borgen.

In de opleiding gaan we aan het werk met taalbeleid, leerlijnen en tussendoelen. Daarnaast is er aandacht voor adviseren en begeleiden van collega’s.
Je werkt gedurende de opleiding aan een concrete aanpak voor je eigen school.

De volgende onderwerpen komen aan bod:
taken en verantwoordelijkheden van de taalcoördinator
de bouwstenen van taalbeleid
omgaan met taal in de niet-taalvakken
de taalcoördinator als coach, innovator en deskundige
het taalbeleid schrijven, uitvoeren en evalueren

Studiebelasting: 120 RU
→ Kosten: € 999 p.p.

Wil je liever een training op maat of incompany? Dat kan! Neem contact op met Lisette Visser voor de mogelijkheden.

 

Bijeenkomst 1

  • wat is een taalcoördinator?
  • taken en verantwoordelijkheden taalcoördinator binnen schoolorganisatie
  • eigen werksituatie in beeld
  • thema’s vanuit het landelijke en gemeentelijke beleid

Bijeenkomst 2

  • de bouwstenen van taalbeleid
  • werken aan taalontwikkeling van jonge kinderen tot groep 4
  • werken aan taalontwikkeling van midden- en bovenbouwleerlingen

Bijeenkomst 3

  • omgaan met taal in de niet-taal vakken
  • evaluatie van taalontwikkeling, waarom en wat te doen met de gegevens
  • omgaan met meertaligheid
  • onderwijsachterstand

Bijeenkomst 4

  • de taalcoördinator als coach, innovator en deskundige
  • zicht krijgen op de verschillende rollen en het eigen functioneren
  • een beginsituatieanalyse maken

Bijeenkomst 5

  • taalbeleidsplan schrijven: doelen, inhoud en planning
  • doelen formuleren
  • acties verbinden aan de gekozen doelen
  • taalbeleidsplan schrijven is een teamverantwoordelijkheid

Bijeenkomst 6

  • taalbeleidsplan uitvoeren en evalueren
  • ondersteuning van leerkrachten: taalcoördinator als coach, innovator en deskundige
  • zicht krijgen op verschillende rollen en het eigen functioneren

Bijeenkomst 7

  • presenteren van het eigen taalbeleidsplan

Opdracht
In de cursus werk je aan het opstellen van een concrete aanpak voor een taal/leesprobleem binnen jouw eigen school. Dit kan gaan over inhoud en vormgeving van taalbeleid, of een concreet onderwerp uit de vakdidactiek.

Certificaat
Bij voldoende aanwezigheid en positieve beoordeling van de opdrachten ontvang je een certificaat.

Data en locaties

11

sep

De taalcoördinator werkt!

Locatie:

Alkmaar

Tijd: 
15:00 - 18:00
Bijeenkomsten: 
11 september 2019 - 09 oktober 2019 - 13 november 2019 - 15 januari 2020 - 12 februari 2020 - 11 maart 2020 - 15 april 2020

Meer informatie?