Opbrengst
Je stimuleert kinderen in hun aanvankelijk leesproces door rollenspel in een betekenisvol thema te koppelen aan Veilig Leren Lezen.

Voor wie?
Leerkrachten groep 3 of groep 2-3 die werken met Veilig Leren Lezen.

Opbrengst
Je stimuleert kinderen in hun aanvankelijk leesproces door rollenspel in een betekenisvol thema te koppelen aan Veilig Leren Lezen.

Voor wie?
Leerkrachten groep 3 of groep 2-3 die werken met Veilig Leren Lezen.

Thematisch werken met Veilig Leren Lezen

Zoek je naar een soepelere overgang voor kinderen van groep 2 naar 3? Dat kan wanneer je Veilig Leren Lezen thematisch aanbiedt in groep 3.

Je vergroot lees- en leermotivatie en de betrokkenheid van de kinderen. Een 2-3 combinatiegroep kan bovendien gezamenlijk met één thema aan de slag.

In deze cursus leer je:
een thema kiezen vanuit de kernen van Veilig Leren Lezen (maan- of kim-versie) dat aansluit bij de leefwereld van jouw kinderen
een thema ontwerpen met daarin een interessante spelsetting
functionele lees- en schrijfactiviteiten aan het thema te koppelen
hoe je onderzoekend en ontwerpend leren kunt invoegen

Geef bij je aanmelding aan met welke versie van Veilig Leren Lezen (maan of kim) je werkt. De cursusleidster zal op beide versies ingaan.

Studiebelasting: 20 RU
→ Kosten: € 545 p.p.

Wil je liever een training op maat of incompany? Dat kan! Neem contact op met Susanne Hoogland voor de mogelijkheden.

 

Bijeenkomst 1

  • intro: type lezers en motiverende factoren in beeld
  • doorkijkje in de cursus
  • leesmotivatiefactoren in de groep: stand van zaken en plan ter verbetering
  • lezen en de samenhang met spreken, luisteren en schrijven
  • analyse van VLL op deze 4 domeinen: zicht op accenten
  • de lezende kleuter; wat kunnen kinderen al als ze in groep 3 komen? Van ‘doen alsof’ naar ‘echt’
  • lezen in betekenisvolle thema’s: op zoek naar spelmogelijkheden binnen de kern van VLL
  • zelfstudie

Bijeenkomst 2

  • terugblik op zelfstudie: uitwisselen van foto’s, tips en vragen
  • aan de slag met de spelsetting: ontwerpen van betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten in de spelcontext
  • thematisch aanbod: activiteiten waarin taal in alle domeinen wordt gestimuleerd. Ontwerpen en organiseren
  • input op tekst- en schrijfgenres
  • input op variatie in sociale achtergrond en het effect op ontluikende geletterdheid
  • input op taalbeschouwing in de integratielessen van VLL; integratie in spel, hoe doe je dat?
  • zelfstudie

tussenafb

Bijeenkomst 3

  • terugblik op zelfstudie: uitwisselen van foto’s, tips en vragen
  • bespreken van observaties: wat was er zichtbaar aan motivatie en welk vervolgaanbod zou passend zijn voor deze kinderen?
  • bespreken van tekstproducten: hoe zijn ze tot stand gekomen? Wat was daarbij de rol van de leerkracht?
  • input op begeleidende rol van de leerkracht
  • input op spelbegeleiding
  • input op reflecteren
  • input op voeren van een leesgesprek
  • zelfstudie
  • consultatie

Na de derde bijeenkomst krijgt elke deelnemer een consultatie op de eigen groep. Je wordt gecoacht op persoonlijke leerpunten.

Bijeenkomst 4

  • terugblik op consultaties: an de hand van beeldopnames wordt bekeken hoe de motivatie van kinderen zichtbaar wordt, hoe zij op een functionele manier hun lees- en schrijfvaardigheid vergroten, wat de rol van de leerkracht is en hoe de leeromgeving eruit ziet
  • input op leesactiviteiten die gericht zijn op het vergaren van informatie
  • input op onderzoekend leren
  • input op alternatieven voor spelhoeken: verteltafel en verhalentafel
  • ontwerpen van een nieuw thema
  • zelfstudie

afb

Data en locaties

10

sep

Thematisch werken met Veilig Leren Lezen

Locatie:

Alkmaar

Tijd: 
16:00 - 18:00
Bijeenkomsten: 
10 september 2019 - 01 oktober 2019 - 29 oktober 2019 - 19 november 2019

Meer informatie?