Opbrengst
Je hebt meer kennis over de verschillende manieren waarop (hoog)begaafde leerlingen begeleid kunnen worden. Je hebt praktische handvatten om de begeleiding vorm te geven en het onderwijsaanbod aan te passen.

Voor wie?
Begaafdheidscoördinatoren, intern begeleiders, leerkrachten

Opbrengst
Je hebt meer kennis over de verschillende manieren waarop (hoog)begaafde leerlingen begeleid kunnen worden. Je hebt praktische handvatten om de begeleiding vorm te geven en het onderwijsaanbod aan te passen.

Voor wie?
Begaafdheidscoördinatoren, intern begeleiders, leerkrachten

Verdiepingscursus hoogbegaafdheid

Hoogbegaafde kinderen hebben – net als andere leerlingen – behoefte aan onderwijs dat aansluit bij hun niveau.

Het klinkt vanzelfsprekend. Maar hoe doe je dat? Veel (hoog)begaafde leerlingen komen vroeg of laat hindernissen tegen. Hoe kun je deze leerlingen coachen en begeleiden om hun potentieel te verzilveren?

Tijdens deze cursus wordt dieper ingegaan op de thema’s mindset en executieve functies.

Deze cursus is een vervolg op de basiscursus (hoog)begaafdheid en vereist dan ook basiskennis op het gebied van (hoog)begaafdheid.

Wat gaan we doen
De volgende onderwerpen komen aan bod:
toepassingen/onderwijsaanpassingen in de klas
taxonomie van Bloom
onderzoekend leren
denksleutels
versnellen
signaleren (van onderpresterende leerlingen)
beleid
mindset theorie
executieve vaardigheden/functies

Studiebelasting: 13 RU
Kosten: € 499 p.p.

Wil je liever een training op maat of incompany? Dat kan! Neem contact op met Marije van der Maat voor de mogelijkheden.

 

Bijeenkomst 1: opfrissen – zijnsluik – signaleren – versnellen

  • Opfrissen kennis
  • Introduceren casus aan elkaar
  • Dieper ingaan op zijnsluik gekoppeld aan signaleren onderpresterende leerlingen: wat kun je er mee? Wat helpt bij het ermee omgaan als je dit weet?
  • Beleid rond signaleren: is dit ook voldoende voor de onderpresteerders of moet er nog wat veranderen?
  • Versnellen: mitsen en maren, wat als collega’s hier per definitie tegen zijn?

Bijeenkomst 2: mindset – executieve functies

  • Dieper ingaan op mindset
  • Praktische werkvormen om zelf met leerlingen aan het werk te kunnen
  • Dieper ingaan op executieve functies bij (hoog)begaafden: hulpmiddelen
  • Casus: welke vragen staan nog open?

Afbeelding

Bijeenkomst 3: aanbod onderwijsaanpassingen

  • Dieper ingaan op Bloom gekoppeld aan onderzoekend leren. Hoe kun je kinderen helpen tot onderzoeksvragen te komen die van een hoger denkniveau zijn?
  • Organisatie rondom compacten en verrijken
  • Casus reflectie
  • Beleid reflectie, wat loopt al schoolbreed wat heeft nog aandacht nodig?

Data en locaties

8

apr '20

Verdiepingscursus hoogbegaafdheid

Locatie:

Alkmaar

Tijd: 
14:00 - 16:30
Bijeenkomsten: 
08 april 2020 - 20 mei 2020 - 17 juni 2020

Meer informatie?