OBD_L_FC
o School & dyslexie
  • Home
  • Ons team
  • Over ons
  • OBD Updates
  • Mijn OBD portaal
  • Aanbod professionals
  • Aanbod ouders
  • Activiteiten
  • Contact
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
Menu
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
o School & dyslexie
  • Dyslexie
  • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
  • (Hoog)begaafdheid
  • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Dyslexie
  • (Hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Handelingsgericht werken
  • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
  • Pedagogisch klimaat & Gedrag
  • Jonge kind
  • Wereldoriëntatie
  • Taal & Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Duurzame kwaliteit
  • Intervisie & Coaching
  • Leiderschap
  • Groepsonderzoeken
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Ouderbetrokkenheid
Delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
CONTACT

School & dyslexie

De school heeft een belangrijke taak als poortwachter. Zij is verantwoordelijk voor goed leesonderwijs aan alle kinderen op ondersteuningsniveau 1, 2 en 3. Als blijkt dat kinderen met ernstige leesproblemen onvoldoende baat hebben bij de interventies op deze ondersteuningsniveaus dan is er voor hen de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor (vergoede) dyslexiezorg. De Jeugdwet biedt scholen de mogelijkheid om kinderen met ernstige enkelvoudige dyslexie (EED) te verwijzen naar specialistische dyslexiezorg. Wij kunnen deze zorg leveren.

Wij hebben met 27 gemeenten in Noord-Holland een contract voor dyslexiezorg. Een behandellocatie is praktisch altijd dichtbij.

Deskundige behandelaars
Koppeling behandelmethode & spellingmethode in de klas
Korte lijnen met alle betrokkenen
Aandacht voor acceptatie & begrip
De leerling krijgt meer zelfvertrouwen, (lees)plezier en (lees)motivatie

 

98% van de ouders
beveelt onze dyslexiebehandelingen aan
100% van de kinderen
leest en spelt beter na onze dyslexiebehandelingen

Criteria vergoede dyslexiezorg

Om in aanmerking te komen voor vergoeding van de dyslexiebehandeling dient de school een leerlingdossier aan te leveren. Een voorwaarde is dat leerlingen bij wie het vermoeden bestaat dat zij dyslexie hebben, vroegtijdig worden gesignaleerd. De didactische resistentie dient eveneens aangetoond te worden. Uit het leerlingdossier moet blijken dat de geboden hulp (op ondersteuningsniveau 2 en 3) intensief en van voldoende kwaliteit is geweest.

MEER OVER DE CRITERIA
MEER OVER DE CRITERIA

Het ONL Leerlingdossier & de richtlijnen bij het invullen

In ons ONL Leerlingdossier kun je eenvoudig de gegevens uit de meetmomenten documenteren. Zo toon je aan dat er voldoende zorg is besteed op ondersteuningsniveau 2 en 3.

“Wist je dat we speciale richtlijnen hebben ontwikkeld om het invullen van het leerlingdossier nog makkelijker en minder tijdrovend voor je te maken?”

MEER OVER HET LEERLINGDOSSIER EN DE RICHTLIJNEN
MEER OVER HET LEERLINGDOSSIER EN DE RICHTLIJNEN

Afbeelding

Inventarisatielijst dyslexie

 

Wist je dat er al heel vroeg signalen van dyslexie zichtbaar kunnen zijn bij een leerling? Om frustratie bij leerling, leerkracht en ouders de voorkomen, is juist die vroege signalering zo belangrijk.

Maar wat zijn nou die signalen waar je als intern begeleider en leerkracht op kan letten? Om dit overzichtelijker te maken hebben we een speciale inventarisatielijst dyslexie opgesteld.

DOWNLOAD INVENTARISATIELIJST
DOWNLOAD INVENTARISATIELIJST

Checklist dyslexie & meertaligheid

 

Samen met onze partners in dyslexiezorg hebben we een checklist ‘Dyslexie en meertaligheid’ ontwikkeld. Als er bij kinderen voor wie Nederlands de tweede taal is lees- en spellingproblemen bestaan, is het van belang om na te gaan of de achterstand bij lezen en spellen komt door een specifieke stoornis, een algemeen taalprobleem óf nog onvoldoende kennis van de Nederlandse taal.

DOWNLOAD CHECKLIST
DOWNLOAD CHECKLIST

Foto Judith

Losse workshops (3 uur)

Wil je een interessante workshop voor een studiedag, teamvergadering of ouderavond? Wij maken bijeenkomsten op maat en afgestemd op jullie behoefte. Bijvoorbeeld over dyslexie en ICT-hulpmiddelen, hoogbegaafdheid, de behandeling, het spellingaanbod, leerlingdossier of leesplezier/-motivatie.

Neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden met:

Judith Blokker, Onderwijsadviseur & Orthopedagoog
06 46 64 61 47 | jblokker@obdnoordwest.nl

Actieve samenwerking

De leerkracht wordt uiteraard betrokken bij het dyslexiebehandeltraject van de leerling. Bij de start ontvang je het behandelplan met de doelen voor de behandelperiode en het handelingsplan voor de eerste periode. Tijdens het traject kun je worden uitgenodigd voor evaluatiegesprekken samen met ouders en de behandelaar.

We stemmen de behandeling en de ondersteuning op school zo goed mogelijk op elkaar af. Waar nodig kan naast de evaluatiemomenten extra contact zijn tussen jou en de behandelaar. Het is belangrijk dat naast onze behandeling de extra ondersteuning bij lezen en spellen op school wordt gecontinueerd. 

Ook is van belang dat de leerling gemotiveerd blijft en een goed zelfbeeld houdt. Hierin speel jij als leerkracht een grote rol.

Hoe werken wij?

HOE WERKEN WIJ?
HOE WERKEN WIJ?

Ons team

Ons dyslexieteam bestaat uit gekwalificeerde en geregistreerde orthopedagogen(-generalisten), (school)psychologen, logopedisten, kinder- & jeugdpsychologen en GZ-psychologen. We zetten ons met veel plezier in om kinderen met (ernstige) dyslexie binnen hun eigen mogelijkheden optimaal te laten ontwikkelen. Iedere behandelaar heeft een persoonlijke stijl en voor alle behandelaars zijn de wetenschappelijke protocollen en de door het NKD vastgestelde veldnormen het uitgangspunt voor de diagnostiek en de behandeling. Daardoor is hun werk bij alle dyslectici van hoog niveau.

Tips & inspiratie

→ Blog | Je hebt het vermoeden dat je leerling dyslexie heeft. Wat kun je doen? (met inventarisatielijst)

→ Blog | Wat kun je doen voor zwakke lezers en spellers in de klas?

→ Blog | Het Leerlingdossier ONL Dyslexie makkelijker en sneller invullen (met richtlijnen)

→ Blog | Dyslexie & meertaligheid (met checklist)

→ Blog | Leesplezier en zelfvertrouwen zwakke lezers vergroten

Wachttijden dyslexiezorg

 

Wij hebben geen wachtlijsten voor dyslexiezorg. Zodra het dossier van het kind compleet en goedgekeurd is, wordt er contact opgenomen met een van de ouders/verzorgers voor een telefonische intake.

Lees meer over de wachttijden per regio en welke gegevens wij nodig hebben.

WACHTTIJDEN & GEGEVENS
WACHTTIJDEN & GEGEVENS

Taal & Lezen

ONZE TAAL- & LEESONDERSTEUNING
ONZE TAAL- & LEESONDERSTEUNING

Afbeelding

INFORMATIE VOOR OUDERS →
INFORMATIE VOOR OUDERS →

Privacygevoelige gegevens veilig versturen

Wij hebben verschillende opties gecreëerd om bestanden met privacygevoelige informatie van leerlingen veilig uit te wisselen met scholen en ouders.

Lees meer over de manieren waarop wij de privacy van jouw leerlingen waarborgen.

VEILIG BESTANDEN UITWISSELEN
VEILIG BESTANDEN UITWISSELEN
  • ⟵ Volg ons op social media

  • OBD Noordwest

    0229 25 93 80 • info@obdnoordwest.nl

    Dyslexie
    0229 25 93 83 • onldyslexie@obdnoordwest.nl

  • Veilig bestanden versturen

     

  •  

    • Contact
    • Ons team
    • OBD Updates
    • Vacatures
    • Mijn OBD portaal
    • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
    • Klachtenregeling
  • Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief