Hans & Nathalie over hun dochter

  Ervaringen & tips na 1 jaar dyslexiebehandeling  

Zelfvertrouwen & plezier

Onze dochter heeft door de dyslexiebehandelingen meer zelfvertrouwen en plezier gekregen. Eigenlijk begon dat al na de uitslag van het onderzoek.

Toen ze wist, en begreep (en wij ook) waarom zij ‘anders’ was dan haar klasgenoten, kreeg ze meer rust. Ze begreep dat het niet zo was dat ze ‘dom was’, maar dat ze er echt niets aan kon doen.

En doordat ze meer zelfvertrouwen heeft gekregen, komt de lol in haar leven weer terug. Vriendinnetjes begrijpen beter waarom zij zo af en toe in de klas hun hulp vraagt en geven die hulp ook weer gemakkelijker. Een dyslexieverklaring is alleen maar een papiertje. Maar het is ook zo veel meer…: rust, begrip

De behandeling

De behandeling bestaat uit wekelijkse begeleiding (1 uur), met daaraan vastgekoppeld een huiswerkschema. Door de dagelijkse herhaling op verschillende manieren (spelling en computerprogramma – en de steunkaarten mee naar school), blijft er (in ieder geval voor onze dochter) heel veel hangen. Zoals onze dochter zelf zegt:

“Eindelijk kan ik ook in de klas gewoon het goede laatje in m’n hoofd opentrekken. En begrijp ik ook welke spellingsregels in de klas uitgelegd worden.”

Alleen dat al is voor ons als ouders de moeite van dit traject waard. Natuurlijk is het ook een tijdsinvestering van jou als ouder, maar dat hebben wij er graag voor over.

Het huiswerk

Eerlijk is eerlijk, het is niet altijd leuk om tegen je dochter te zeggen dat er ’s avonds na het eten niet buiten gespeeld kan worden, maar dat ze eerst aan haar dyslexiehuiswerk moet.

Het is niet leuk om ieder weekend een claim op haar vrije tijd te leggen, om toch weer met ‘leren’ bezig te zijn. We proberen toch zo veel mogelijk het zwaartepunt van het huiswerk in het weekend te laten vallen, om na volle schooldagen minder aan haar dyslexiehuiswerk te hoeven doen (omdat onze dochter de schooldagen, helemaal als ze een toets heeft gehad, als zwaar ervaart). En meestal lukt dat ook goed.

Door consequent (ook met mooi weer) aan het huiswerkschema vast te houden, kan ze de regels het beste automatiseren en heeft ze er later in haar vervolgstudie het meest profijt van. Dat beseft ze zelf ook. Gelukkig merkte ze al na een paar behandelingen dat spelling op school wat gemakkelijker werd.

Het contact met de behandelaar

Voorafgaand en aan het eind van de behandeling is er de mogelijkheid om even “bij te praten”. Daarnaast krijg je in de map een visitekaartje met het mobiele nummer en het mailadres van de behandelaar. Indien je tussentijds een vraag hebt, dan wordt die ook heel snel beantwoord.

Het contact tussen onze dochter en haar begeleidster is geweldig. Ze beginnen allebei te lachen, zodra ze elkaar op de vrijdagochtend zien.

Lezen

Onze dochter is door de dyslexiebehandelingen niet meer met lezen bezig. We lazen thuis al iedere dag samen, omdat wij al ver voor het onderzoek in de gaten hadden dat zij achterbleef bij de andere kinderen uit de klas. Gelukkig vind ze lezen leuk (dat is helaas niet voor ieder kind weggelegd). Ze vind het leuk om zich te verplaatsen in de fantasiewereld die de schrijver voor haar gemaakt heeft.

Het is voor ieder kind van belang dat hij/zij kan lezen op niet alleen het AVI niveau wat het kind nodig heeft, maar ook het belevingsniveau. Je kind kan best zijn blijven steken in AVI E3, maar als je kind 10 jaar is, is één keer een boekje voor 7-jarigen leuk maar echt niet altijd. Dan wil je kind iets lezen wat bij zijn/haar belevingsniveau past.

Resultaat dyslexiebehandeling

Voor onze dochter heeft het heel veel opgeleverd. Wij zeggen steeds tegen haar dat zij degene is die het allemaal moet doen. Haar behandelaar, de meester op school en wijzelf zijn alleen maar degenen die haar kunnen begeleiden in dit traject. 

Qua lezen kan onze dochter zelfs uitstromen op een niveau dat ze alle teksten aan zal kunnen. Dat is iets wat we anderhalf jaar geleden echt niet meer durfden te hopen. We weten dat dit niet voor ieder kind is weggelegd, maar met de inzet van het kind zelf en de juiste begeleiding eromheen…kunnen dyslectische kinderen met hun handicap heel ver komen!

Tips voor andere ouders

1  Besef jezelf goed dat het niet alleen voor je kind, maar ook voor jou als ouder een tijdsinvestering is. De tijd die je kind in het huiswerk stopt, moet je zelf er eigenlijk ook in stoppen. Ga ernaast zitten, om mee te denken, maar laat je kind wel zijn/haar eigen fouten maken. Praat er daarna over waar de verbetering moet komen en laat je kind die verbetering nog in het huiswerk aanbrengen. Het kost tijd, maar het komt wel ten goede aan de ontwikkeling van je kind.

2   Het ‘Makkelijk Lezen Plein’ van de bibliotheken (MLP), de boekjes die de behandelaar van OBD Noordwest heeft liggen en de leeslijsten die OBD Noordwest zo af en toe verspreidt, zijn hele goede instrumenten om je kind lol in lezen te laten houden.

Meer informatie?