OBD updates

 

Onze Consulent Onderwijsondersteuning zieke leerlingen Inge Schelvis geeft docenten uit het voortgezet onderwijs tips bij de terugkeer op school van een leerling met een eetstoornis.

 

Onze Consulent Onderwijsondersteuning zieke leerlingen Inge Schelvis geeft docenten uit het voortgezet onderwijs tips bij de terugkeer op school van een leerling met een eetstoornis.

 

De leerkracht weet dat een goed antwoord in het schriftje of op de computer niet altijd het eindproduct is van een sterk denkproces. Leren rekenen is iets anders dan het geven van goede antwoorden.

 

De leerkracht weet dat een goed antwoord in het schriftje of op de computer niet altijd het eindproduct is van een sterk denkproces. Leren rekenen is iets anders dan het geven van goede antwoorden.

 

Herken je bij een leerling van je groep of school veel van de kenmerken uit onze ‘Checklist begaafdheidskenmerken’? Dan is er wellicht sprake van (hoog)begaafdheid.

 

Herken je bij een leerling van je groep of school veel van de kenmerken uit onze ‘Checklist begaafdheidskenmerken’? Dan is er wellicht sprake van (hoog)begaafdheid.

 

Klanten beoordelen onderwijsadvies van OBD Noordwest met maar liefst 97,2%. Hiermee is OBD Noordwest opnieuw glansrijk geslaagd in het verlengen van haar Cedeo-erkenning.

 

Klanten beoordelen onderwijsadvies van OBD Noordwest met maar liefst 97,2%. Hiermee is OBD Noordwest opnieuw glansrijk geslaagd in het verlengen van haar Cedeo-erkenning.

 

De methodiek Close reading zou leerlingen activeren en hen helpen zich te verdiepen in complexe teksten. De theorie lijkt veelbelovend, maar werkt het in de praktijk ook? Onderwijsadviseur en leerkracht Lisette Visser probeert het uit in de groep waar ze een aantal weken invalt.

 

De methodiek Close reading zou leerlingen activeren en hen helpen zich te verdiepen in complexe teksten. De theorie lijkt veelbelovend, maar werkt het in de praktijk ook? Onderwijsadviseur en leerkracht Lisette Visser probeert het uit in de groep waar ze een aantal weken invalt.

 

Leesplezier en zelfvertrouwen versterken de technische leesvaardigheid van kinderen. Wij denken graag met scholen mee hoe zwakke lezers positieve leeservaringen op kunnen doen. Bekijk onze tips.

 

 

Leesplezier en zelfvertrouwen versterken de technische leesvaardigheid van kinderen. Wij denken graag met scholen mee hoe zwakke lezers positieve leeservaringen op kunnen doen. Bekijk onze tips.

 

 

Leerkrachten en intern begeleiders zullen zich, bij een meertalige leerling, regelmatig de vraag stellen: “Is hier nu sprake van een echte leesstoornis zoals dyslexie, of zijn de leesproblemen het gevolg van een nog onvoldoende Nederlandse taalvaardigheid?”
Samen met onze partners in dyslexiezorg hebben we een checklist ‘Dyslexie en meertaligheid’ ontwikkeld.

 

Leerkrachten en intern begeleiders zullen zich, bij een meertalige leerling, regelmatig de vraag stellen: “Is hier nu sprake van een echte leesstoornis zoals dyslexie, of zijn de leesproblemen het gevolg van een nog onvoldoende Nederlandse taalvaardigheid?”
Samen met onze partners in dyslexiezorg hebben we een checklist ‘Dyslexie en meertaligheid’ ontwikkeld.

 

We hebben voor leerkrachten en intern begeleiders een speciaal richtlijnendocument opgezet, om het invullen van het Leerlingdossier ONL Dyslexie makkelijker en minder tijdrovend te maken.

 

 

We hebben voor leerkrachten en intern begeleiders een speciaal richtlijnendocument opgezet, om het invullen van het Leerlingdossier ONL Dyslexie makkelijker en minder tijdrovend te maken.

 

 

Wat kunnen leerkrachten concreet in de klas doen voor zwakke lezers/spellers? In deze blog een aantal van onze veel gegeven tips!

 

 

Wat kunnen leerkrachten concreet in de klas doen voor zwakke lezers/spellers? In deze blog een aantal van onze veel gegeven tips!

 

1 2