OBD_L_FC
o OBD updates
  • Home
  • Ons team
  • Over ons
  • OBD Updates
  • Mijn OBD portaal
  • Aanbod professionals
  • Aanbod ouders
  • Activiteiten
  • Contact
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
Menu
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
o OBD updates
  • Dyslexie
  • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
  • (Hoog)begaafdheid
  • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Dyslexie
  • (Hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Handelingsgericht werken
  • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
  • Pedagogisch klimaat & Gedrag
  • Jonge kind
  • Wereldoriëntatie
  • Taal & Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Duurzame kwaliteit
  • Intervisie & Coaching
  • Leiderschap
  • Groepsonderzoeken
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Ouderbetrokkenheid
Delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Contact

OBD updates

Sanne kon met hulp van OZL over naar groep 8

onderwijsondersteuning,onderwijsondersteuning zieke leerlingen,ouders/verzorgers,scholen,zieke leerling
/
1 juni 2022
Sanne zat in groep 7 toen ze steeds zieker werd. “Ik kon niet meer hele dagen naar school. Ik had vaak last van slappe spieren en veel pijn. Mijn spieren werden heel snel moe waardoor ik bijna niets kon,” vertelt Sanne. Door haar klachten miste Sanne veel school. In deze blog lees je hoe het onderwijs voor Sanne toch door kon gaan met ondersteuning van een van onze consulenten.
Meer informatie

Sanne kon met hulp van OZL over naar groep 8

onderwijsondersteuning,onderwijsondersteuning zieke leerlingen,ouders/verzorgers,scholen,zieke leerling
/
1 juni 2022
Sanne zat in groep 7 toen ze steeds zieker werd. “Ik kon niet meer hele dagen naar school. Ik had vaak last van slappe spieren en veel pijn. Mijn spieren werden heel snel moe waardoor ik bijna niets kon,” vertelt Sanne. Door haar klachten miste Sanne veel school. In deze blog lees je hoe het onderwijs voor Sanne toch door kon gaan met ondersteuning van een van onze consulenten.
Meer informatie

Oefenen, oefenen, oefenen. Dat is niet altijd leuk. Maar psycho-educatie helpt een kind verder!

dyslexie,leerkuil,ouders/verzorgers,psycho-educatie,scholen,sterke kanten poster,tools
/
24 mei 2022
Kinderen die starten met de dyslexiebehandeling zitten vaak nog vol goede moed. Na een tijdje valt het vele oefenen vaak toch tegen. In deze blog vertelt Lisa Maarsen, Dyslexiebehandelaar & Psycholoog, over twee handige tools die kinderen ondersteunen.
Meer informatie

Oefenen, oefenen, oefenen. Dat is niet altijd leuk. Maar psycho-educatie helpt een kind verder!

dyslexie,leerkuil,ouders/verzorgers,psycho-educatie,scholen,sterke kanten poster,tools
/
24 mei 2022
Kinderen die starten met de dyslexiebehandeling zitten vaak nog vol goede moed. Na een tijdje valt het vele oefenen vaak toch tegen. In deze blog vertelt Lisa Maarsen, Dyslexiebehandelaar & Psycholoog, over twee handige tools die kinderen ondersteunen.
Meer informatie

Boekentips | Lekker lezen in (en na) de vakantie

boekenlijst,boekentips,herfstboekenlijst,leesdip,leeskilometers,leesmotivatie,leesplezier,lenteboekenlijst,ouders,school,technisch lezen,tips,vnl,voortgezet technisch lezen,winterboekenlijst,zomerboekenlijst
/
11 juli 2019
Het is (bijna) vakantie. Tijd voor kinderen om uit te rusten van school en leuke dingen te doen. Kinderen lezen niet, of veel minder. Let op, want een leesdip ligt op de loer! Met onze boekenlijsten lezen alle kinderen lekker door in de vakantie.
Meer informatie

Boekentips | Lekker lezen in (en na) de vakantie

boekenlijst,boekentips,herfstboekenlijst,leesdip,leeskilometers,leesmotivatie,leesplezier,lenteboekenlijst,ouders,school,technisch lezen,tips,vnl,voortgezet technisch lezen,winterboekenlijst,zomerboekenlijst
/
11 juli 2019
Het is (bijna) vakantie. Tijd voor kinderen om uit te rusten van school en leuke dingen te doen. Kinderen lezen niet, of veel minder. Let op, want een leesdip ligt op de loer! Met onze boekenlijsten lezen alle kinderen lekker door in de vakantie.
Meer informatie

Talkshow BeterLezen.nu | 17 maart 2022

event,leesplezier,leesvaardigheid,lezen,primair onderwijs,scholen,talkshow
/
26 januari 2022
Uit onderzoek blijkt dat de leesvaardigheid van kinderen daalt. Dat is zorgwekkend, want lezen is een basiscompetentie die nodig is om te leren en ontwikkelen. Hoe zorg je ervoor dat de leesvaardigheid van leerlingen op de basisschool verbetert? Hoe stimuleer je het leesplezier? Op 17 maart 2022 organiseren Bibliotheek Kennemerwaard, Het ABC, Klaarr en OBD Noordwest van 16.45 tot 19.00 uur de Talkshow BeterLezen.nu voor professionals uit het primair onderwijs.
Meer informatie

Talkshow BeterLezen.nu | 17 maart 2022

event,leesplezier,leesvaardigheid,lezen,primair onderwijs,scholen,talkshow
/
26 januari 2022
Uit onderzoek blijkt dat de leesvaardigheid van kinderen daalt. Dat is zorgwekkend, want lezen is een basiscompetentie die nodig is om te leren en ontwikkelen. Hoe zorg je ervoor dat de leesvaardigheid van leerlingen op de basisschool verbetert? Hoe stimuleer je het leesplezier? Op 17 maart 2022 organiseren Bibliotheek Kennemerwaard, Het ABC, Klaarr en OBD Noordwest van 16.45 tot 19.00 uur de Talkshow BeterLezen.nu voor professionals uit het primair onderwijs.
Meer informatie

Veranderingen in de dyslexiezorg

behandeling,diagnostiek,dyslexiezorg,gemeente,nkd,onderzoek,ouders/verzorgers,pddb 3.0,protocol,richtlijn dyslexie,scholen
/
26 november 2021
Sinds 1 september 2021 is de vernieuwde Brede Vakinhoudelijk Richtlijn Dyslexie ingevoerd. Daarnaast zal vanaf 1 januari 2022 het vernieuwde Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 (PDDB 3.0) ingaan. Wat betekent dit in de praktijk? We nemen je mee in de belangrijkste veranderingen.
Meer informatie

Veranderingen in de dyslexiezorg

behandeling,diagnostiek,dyslexiezorg,gemeente,nkd,onderzoek,ouders/verzorgers,pddb 3.0,protocol,richtlijn dyslexie,scholen
/
26 november 2021
Sinds 1 september 2021 is de vernieuwde Brede Vakinhoudelijk Richtlijn Dyslexie ingevoerd. Daarnaast zal vanaf 1 januari 2022 het vernieuwde Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 (PDDB 3.0) ingaan. Wat betekent dit in de praktijk? We nemen je mee in de belangrijkste veranderingen.
Meer informatie

Hoe ondersteun je leerlingen structureel bij het toepassen van spellingregels?

dyslexie,school,spellen,spellingregels,stappenplan,steunkaarten,zelfstandigheid
/
26 november 2021

Een handige manier is door steunkaarten waar de spellingregels op staan te gebruiken. Leerlingen kunnen zelfstandig nagaan welke regel ze ook alweer moeten toepassen en welk stappenplan ze moeten volgen. Door er een zelfgekozen ‘steunwoord’ op te schrijven, wordt het meer eigen; je maakt gebruik van de voorkennis die de leerling al heeft.

Meer informatie

Hoe ondersteun je leerlingen structureel bij het toepassen van spellingregels?

dyslexie,school,spellen,spellingregels,stappenplan,steunkaarten,zelfstandigheid
/
26 november 2021

Een handige manier is door steunkaarten waar de spellingregels op staan te gebruiken. Leerlingen kunnen zelfstandig nagaan welke regel ze ook alweer moeten toepassen en welk stappenplan ze moeten volgen. Door er een zelfgekozen ‘steunwoord’ op te schrijven, wordt het meer eigen; je maakt gebruik van de voorkennis die de leerling al heeft.

Meer informatie

Het verschil tussen Letterlicht en Letterster

doorgaande lijn,dyslexie,lees- en spellingproblemen,letterlicht,letterster,ondersteuning,school,zorgniveau 2,zorgniveau 3,zorgniveau 4
/
24 november 2021
In deze blog legt Rebecca Goedee, Dyslexiebehandelaar & Kinderpsycholoog, uit welk programma voor lees- en spellingondersteuning wanneer gebruikt wordt en wat de voordelen ervan zijn.
Meer informatie

Het verschil tussen Letterlicht en Letterster

doorgaande lijn,dyslexie,lees- en spellingproblemen,letterlicht,letterster,ondersteuning,school,zorgniveau 2,zorgniveau 3,zorgniveau 4
/
24 november 2021
In deze blog legt Rebecca Goedee, Dyslexiebehandelaar & Kinderpsycholoog, uit welk programma voor lees- en spellingondersteuning wanneer gebruikt wordt en wat de voordelen ervan zijn.
Meer informatie

Interview met kinderburgemeester & dyslexietopper Amber Beentjes

dyslexie,interview,kinderen,tip
/
24 november 2021
Amber vertelt hoe ze kinderburgemeester van gemeente Koggenland werd en welke rol haar dyslexie speelt. Ook geeft ze andere dyslexietoppers een gouden tip!
Meer informatie

Interview met kinderburgemeester & dyslexietopper Amber Beentjes

dyslexie,interview,kinderen,tip
/
24 november 2021
Amber vertelt hoe ze kinderburgemeester van gemeente Koggenland werd en welke rol haar dyslexie speelt. Ook geeft ze andere dyslexietoppers een gouden tip!
Meer informatie

Hulp nodig bij de realisatie of het bijsturen van het NPO-plan?

expertpool,helpdesk,nationaal programma onderwijs,NPO,NPO-plan,ocw,onderwijsontwikkeling nederland,P&O,scholen,VO
/
21 april 2021
Heb je vragen over het NPO of loop je vast op de analyse of het plan? Neem op werkdagen van 10.00 tot 16.00 uur gratis contact op met de helpdesk via 0800 424 0 424 voor advies en ondersteuning.
Meer informatie

Hulp nodig bij de realisatie of het bijsturen van het NPO-plan?

expertpool,helpdesk,nationaal programma onderwijs,NPO,NPO-plan,ocw,onderwijsontwikkeling nederland,P&O,scholen,VO
/
21 april 2021
Heb je vragen over het NPO of loop je vast op de analyse of het plan? Neem op werkdagen van 10.00 tot 16.00 uur gratis contact op met de helpdesk via 0800 424 0 424 voor advies en ondersteuning.
Meer informatie

Leesmotivatie & leesvaardigheid in groep 2 en 3 | Doe mee aan het onderzoek van de VU!

begrijpend lezen,leesmotivatie,onderzoek,school,technisch lezen,woordenschat
/
21 mei 2019
Ben je leerkracht groep 2 en/of 3 en hebben jij en je collega's de wens om een nieuwe impuls te geven aan het leesonderwijs? Willen jullie bijvoorbeeld meer leren over hoe je met de lees- of taalmethode aandacht kunt besteden aan leesmotivatie en woordenschat? Hebben jullie interesse in een gratis nascholing tussen september 2021 en februari 2022, inclusief coaching in de klas? Dan zijn we op zoek naar jouw school!
Meer informatie

Leesmotivatie & leesvaardigheid in groep 2 en 3 | Doe mee aan het onderzoek van de VU!

begrijpend lezen,leesmotivatie,onderzoek,school,technisch lezen,woordenschat
/
21 mei 2019
Ben je leerkracht groep 2 en/of 3 en hebben jij en je collega's de wens om een nieuwe impuls te geven aan het leesonderwijs? Willen jullie bijvoorbeeld meer leren over hoe je met de lees- of taalmethode aandacht kunt besteden aan leesmotivatie en woordenschat? Hebben jullie interesse in een gratis nascholing tussen september 2021 en februari 2022, inclusief coaching in de klas? Dan zijn we op zoek naar jouw school!
Meer informatie
1 2 … 7
Bekijk voorgaande OBD Updates
  • ⟵ Volg ons op social media

  • OBD Noordwest

    0229 25 93 80 • info@obdnoordwest.nl

    Dyslexie
    0229 25 93 83 • onldyslexie@obdnoordwest.nl

  • Veilig bestanden versturen

     

  •  

    • Contact
    • Ons team
    • OBD Updates
    • Vacatures
    • Mijn OBD portaal
    • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
    • Klachtenregeling
  • Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief