OBD_L_FC
o Rekenen & Wiskunde Rekenen & Wiskunde
  • Home
  • Ons team
  • Over ons
  • OBD Updates
  • Mijn OBD portaal
  • Aanbod professionals
  • Aanbod ouders
  • Activiteiten
  • Contact
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
Menu
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
o Rekenen & Wiskunde Rekenen & Wiskunde
  • Dyslexie
  • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
  • (Hoog)begaafdheid
  • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Dyslexie
  • (Hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Handelingsgericht werken
  • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
  • Pedagogisch klimaat & Gedrag
  • Jonge kind
  • Wereldoriëntatie
  • Taal & Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Duurzame kwaliteit
  • Intervisie & Coaching
  • Leiderschap
  • Groepsonderzoeken
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Ouderbetrokkenheid
Delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
CONTACT

Rekenen & Wiskunde

Goed rekenonderwijs vraagt om een effectief aanbod voor alle leerlingen. Het fundament wordt gelegd in de groepen 1 en 2. Het juiste rekenbeleid van de school legt de basis voor kwalitatief rekenonderwijs.

Bouwstenen voor effectief rekenonderwijs zijn:
een duidelijke teambreed gedragen visie op goed onderwijs
beredeneerd aanbod voor alle leerlingen
doelgericht werken (kennis van doorgaande leerlijnen en hoge verwachtingen)
effectieve rekeninstructies
een tijdige signalering van zwakke en sterke rekenaars
gerichte feedback
het systematisch evalueren van de resultaten (monitoren)
het realiseren van voldoende leertijd en instructietijd

Onze begeleidingsactiviteiten zijn gericht op het vergroten van de leerkrachtvaardigheden door training en scholing van het team, individuele coaching & cursussen.

Blogs

→ Hoe kies je de rekenmethode die bij je school past? | Ineke Bruning, Senior Onderwijsadviseur & Expert Rekenen & Wiskunde
→ Niet alleen voor kleuters | Doorstromen van 2 naar 3 met rekendoelen | Ineke Bruning, Senior Onderwijsadviseur & Expert Rekenen & Wiskunde
→ Kleuters in de hoek | Haal meer uit je kleuterhoek | Ineke Bruning, Senior Onderwijsadviseur & Expert Rekenen & Wiskunde
→ ‘Vooraf toetsen’ en/of ‘Blokvoorbereiding’ bij rekenen-wiskundeonderwijs? | Yvonne van der Eerden, Senior Onderwijsadviseur & Expert Rekenen & Wiskunde

Advies & begeleiding

Altijd op maat en afgestemd op jouw behoefte

 

Hier vind je voorbeelden van advies- en begeleidingstrajecten rond rekenen en wiskunde. Onze trajecten zijn altijd op maat en afgestemd op jouw behoefte. Heb je een ander vraagstuk? Wij gaan graag met je in gesprek! Neem contact op met Ineke Bruning.

Een nieuwe rekenmethode kiezen & invoeren

NIEUWE REKENMETHODE KIEZEN & INVOEREN
NIEUWE REKENMETHODE KIEZEN & INVOEREN

Handelingsgericht werken en een schoolbreed rekenbeleid

HGW & SCHOOLBREED REKENBELEID
HGW & SCHOOLBREED REKENBELEID

Leren werken met de methode Rekenwonders

Rekenwonders is een rekenmethode met een andere aanpak. De methode is een vertaling en bewerking van de methode die in Singapore op alle scholen wordt gebruikt. Rekenwonders hanteert een didactiek die afwijkt van de gangbare, realistische rekenmethoden.

Tijdens dit implementatietraject leer je werken met de strategieën en modellen van Rekenwonders.

WERKEN MET REKENWONDERS
WERKEN MET REKENWONDERS

Versterken didactische vaardigheden rekenen

Voor een succesvolle schoolloopbaan is goed leren rekenen een basisvoorwaarde. Het is belangrijk dat de leerkracht alle didactische vaardigheden in huis heeft om alle leerlingen goed te leren rekenen.

Heb je de ambitie om jullie rekenonderwijs naar een hoger niveau te tillen? Wil je met zoveel mogelijk leerlingen referentieniveau 1S bereiken? Ga dan met jouw team aan de slag!

VERSTERKEN DIDACTISCHE VAARDIGHEDEN
VERSTERKEN DIDACTISCHE VAARDIGHEDEN

Lesson Study Rekenen

LESSON STUDY REKENEN
LESSON STUDY REKENEN

Passende perspectieven

PASSENDE PERSPECTIEVEN
PASSENDE PERSPECTIEVEN

Zwakke rekenaars goed voorbereid naar het Voortgezet Onderwijs

In de bovenbouw van het basisonderwijs zijn er leerlingen voor wie het reguliere rekenaanbod nog een te grote uitdaging is. Het tempo ligt te hoog of de rekeninhoud is te complex.

In dit traject leer je het leerstofaanbod voor deze kinderen concretiseren, zodat zij goed voorbereid naar het VO kunnen.

ZWAKKE REKENAARS GOED VOORBEREID NAAR HET VO
ZWAKKE REKENAARS GOED VOORBEREID NAAR HET VO

Rekenproblemen & dyscalculie

Sommige kinderen hebben problemen met rekenen. Ze krijgen goede begeleiding op school, maar toch blijven de rekenproblemen bestaan. Er kan sprake zijn van dyscalculie.
Kinderen met dyscalculie worden ernstig belemmerd in het leren. Onderzoek naar de aard van de rekenproblemen is dan van belang voor een goed plan van aanpak.

REKENPROBLEMEN & DYSCALCULIE
REKENPROBLEMEN & DYSCALCULIE

Arrangement: Passende perspectieven

ARRANGEMENT: PASSENDE PERSPECTIEVEN
ARRANGEMENT: PASSENDE PERSPECTIEVEN

Werken met het groepsplan rekenen

GROEPSPLAN REKENEN
GROEPSPLAN REKENEN

Rekenen met sterke rekenaars

In elke groep zitten er wel een paar: leerlingen voor wie het rekenaanbod uit de methode onvoldoende uitdaging biedt. Wie zijn die sterke rekenaars en hoe kunnen we hen uitdagen en begeleiden?

REKENEN MET STERKE REKENAARS
REKENEN MET STERKE REKENAARS

Losse workshops (3 uur)

Zoek je een interessante workshop voor een studiedag, teamvergadering of ouderavond? Wij maken bijeenkomsten op maat en afgestemd op jouw behoefte. Bijvoorbeeld over rekenen met geld, rekenen in hoeken, rekenen & executieve functies, spel in de rekenles, starters voor de rekenles, rekenen op de rand van de krant, rekengesprekken, formatief evalueren/feedback in de rekenles, passende perspectieven en rekenprentenboeken.

Neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden met:

Ineke Bruning | Senior Onderwijsadviseur
06 11 62 60 37 | ibruning@obdnoordwest.nl

Ineke Bruning

Meer informatie?

Ineke Bruning
Senior Onderwijsadviseur

06 11 62 60 37

ibruning@obdnoordwest.nl
Ineke Bruning
Senior Onderwijsadviseur

06 11 62 60 37

ibruning@obdnoordwest.nl
contact
  • ⟵ Volg ons op social media

  • OBD Noordwest

    0229 25 93 80 • info@obdnoordwest.nl

    Dyslexie
    0229 25 93 83 • onldyslexie@obdnoordwest.nl

  • Veilig bestanden versturen

     

  •  

    • Contact
    • Ons team
    • OBD Updates
    • Vacatures
    • Mijn OBD portaal
    • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
    • Klachtenregeling
  • Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief