OBD_L_FC
o Taal & Lezen Tweede taal
  • Home
  • Ons team
  • Over ons
  • OBD Updates
  • Mijn OBD portaal
  • Aanbod professionals
  • Aanbod ouders
  • Activiteiten
  • Contact
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
Menu
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
o Taal & Lezen Tweede taal
  • Dyslexie
  • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
  • (Hoog)begaafdheid
  • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Dyslexie
  • (Hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Handelingsgericht werken
  • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
  • Pedagogisch klimaat & Gedrag
  • Jonge kind
  • Wereldoriëntatie
  • Taal & Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Duurzame kwaliteit
  • Intervisie & Coaching
  • Leiderschap
  • Groepsonderzoeken
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Ouderbetrokkenheid
Delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
CONTACT

Tweede taal

Voor sommige kinderen die naar de basisschool gaan, is Nederlands hun tweede taal. Het verwerven van een tweede taal vereist specifieke deskundigheid van de leerkracht. Elke school kan (onverwachts) aanmeldingen krijgen van nieuwkomers en asielzoekerskinderen. Deze leerlingen hebben verschillende achtergronden en bagage. Het enige dat zij gemeen hebben, is dat zij de Nederlandse taal niet machtig zijn.

Advies & begeleiding

Met een advies- en begeleidingstraject op maat kun je voor anderstalige leerlingen het best passende onderwijs ontwikkelen. Hier staan een aantal voorbeelden van onze trajecten. Heb je een ander vraagstuk? Wij gaan graag met je in gesprek. Neem contact op met Ineke Bruning voor de mogelijkheden.

Een anderstalige leerling in de klas

 

Het begeleiden van anderstalige leerlingen vraagt specifieke deskundigheid van de leerkrachten. Wij bieden advies en begeleiding op het gebied van de (eerste) opvang en ondersteuning van anderstalige leerlingen in het basisonderwijs en de kinderopvang.

EEN ANDERSTALIGE LEERLING IN DE KLAS
EEN ANDERSTALIGE LEERLING IN DE KLAS

Asielzoekerskinderen in het basisonderwijs

ASIELZOEKERSKINDEREN IN HET BASISONDERWIJS
ASIELZOEKERSKINDEREN IN HET BASISONDERWIJS

Dyslexie & meertaligheid

DYSLEXIE & MEERTALIGHEID
DYSLEXIE & MEERTALIGHEID

Checklist: lees- en spellingproblemen & meertaligheid

 

Leerkrachten en intern begeleiders zullen zich, bij een meertalige leerling, regelmatig de vraag stellen: “Is hier nu sprake van een echte leesstoornis zoals dyslexie, of zijn de leesproblemen het gevolg van een nog onvoldoende Nederlandse taalvaardigheid?”

Samen met onze partners in dyslexiezorg hebben we een checklist ‘Dyslexie en meertaligheid’ ontwikkeld.

DOWNLOAD CHECKLIST
DOWNLOAD CHECKLIST

Tips voor Tweede taalonderwijs

 

  • Begin altijd met mondelinge taalvaardigheid: eerst begrijpen en spreken, dan lezen en schrijven
  • Koppel taal aan handelen en handelen aan taal; zeg wat je doet en doe wat je zegt
  • Maak onderscheid tussen beginnende taalleerders en gevorderde taalleerders
  • Gebruik de vier uitjes van Verhallen: uitleggen, uitbeelden, uitbreiden en uitspreken
  • Werk aan goede interactievaardigheden
  • Gebruik prentenboeken die taal uitlokken
  • Werk vanuit betekenisvolle (onderwijs)situaties
  • Gebruik een context die past bij de beleving van de kinderen

Werken aan woordenschat

WERKEN AAN WOORDENSCHAT
WERKEN AAN WOORDENSCHAT

Opstellen van een taalbeleidsplan

 

Is jullie taalbeleid goed geformuleerd? Of kan het nog beter? Taalbeleid richt zich op het planmatig verbeteren van de inhoud en organisatie van het taalonderwijs.

Tijdens dit traject wordt op school een taalbeleidsgroep gevormd die werkt aan het opstellen van een taalbeleidsplan. De referentieniveaus zijn daarbij een belangrijk uitgangspunt.

TAALBELEIDSPLAN
TAALBELEIDSPLAN

Meer informatie?

Ineke Bruning
Senior Onderwijsadviseur

06 11 62 60 37

ibruning@obdnoordwest.nl
Ineke Bruning
Senior Onderwijsadviseur

06 11 62 60 37

ibruning@obdnoordwest.nl
contact
  • ⟵ Volg ons op social media

  • OBD Noordwest

    0229 25 93 80 • info@obdnoordwest.nl

    Dyslexie
    0229 25 93 83 • onldyslexie@obdnoordwest.nl

  • Veilig bestanden versturen

     

  •  

    • Contact
    • Ons team
    • OBD Updates
    • Vacatures
    • Mijn OBD portaal
    • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
    • Klachtenregeling
  • Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief