OBD_L_FC
o Oplossingsgerichte gesprekken voeren met (hoog)begaafde leerlingen
  • Home
  • Ons team
  • Over ons
  • OBD Updates
  • Mijn OBD portaal
  • Aanbod professionals
  • Aanbod ouders
  • Activiteiten
  • Contact
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
Menu
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
o Oplossingsgerichte gesprekken voeren met (hoog)begaafde leerlingen
  • Dyslexie
  • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
  • (Hoog)begaafdheid
  • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Dyslexie
  • (Hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Handelingsgericht werken
  • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
  • Pedagogisch klimaat & Gedrag
  • Jonge kind
  • Wereldoriëntatie
  • Taal & Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Duurzame kwaliteit
  • Intervisie & Coaching
  • Leiderschap
  • Groepsonderzoeken
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Ouderbetrokkenheid
Delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Opbrengst
Je leert oplossingsgerichte gesprekken voeren met (hoog)begaafde leerlingen.

Voor wie?
Leerkrachten, intern begeleiders

CONTACT

Opbrengst
Je leert oplossingsgerichte gesprekken voeren met (hoog)begaafde leerlingen.

Voor wie?
Leerkrachten, intern begeleiders

Oplossingsgerichte gesprekken voeren met (hoog)begaafde leerlingen

In de praktijk blijkt dat het voor hoogbegaafde leerlingen moeilijk is om te leren, gemotiveerd te zijn en een goede werkhouding te ontwikkelen. Het komt regelmatig voor dat meerkunners ondanks hun goed ontwikkelde cognitieve capaciteiten, problemen hebben in de uitvoering van taken. Zij lopen bijvoorbeeld vast op taakaanpak en –structuur of worden belemmerd door een te perfectionistische instelling. Werkhoudingsproblemen, onderpresteren en het niet kunnen voldoen aan verwachtingen (van henzelf of van de omgeving) liggen op de loer.

Eén op de vijf (hoog)begaafde kinderen levert lagere prestaties dan verwacht mag worden. Leren is fouten maken en dán verder komen.

Oplossingsgerichte coachingsgesprekken zijn een succesvolle manier om (hoog)begaafde kinderen te benaderen en begeleiden. In dit gesprek wordt niet het probleem, maar de oplossing centraal gesteld. Er wordt ‘gewerkt aan wat werkt’ en de leerling zelf wordt (mede) verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces. (Hoog)begaafde leerlingen zijn vaak uitstekend in staat om te reflecteren, zichzelf te verwoorden en een daadwerkelijke bijdrage te leveren aan dit proces.

Wij gaan tijdens dit traject in op:
centraal stellen van oplossingen
gespreks- en motivatietechnieken
medeverantwoordelijk maken van de leerling voor zijn eigen leerproces

Wat gaan we doen
Wij besteden aandacht aan oefening van technieken en analyse van de eigen praktijk. We behandelen de theorie en je krijgt oefensituaties voorgelegd. Vervolgens maak je beeldopnamen in jouw eigen praktijk die we gezamenlijk analyseren.

Meer informatie?

Marije van der Maat
Onderwijsadviseur & NVO Orthopedagoog-Generalist

Neem voor vragen rond (hoog)begaafdheid contact met mij op!

06 11 47 90 16

blink-uit@obdnoordwest.nl
Marije van der Maat
Onderwijsadviseur & NVO Orthopedagoog-Generalist

06 11 47 90 16

blink-uit@obdnoordwest.nl
contact
  • ⟵ Volg ons op social media

  • OBD Noordwest

    0229 25 93 80 • info@obdnoordwest.nl

    Dyslexie
    0229 25 93 83 • onldyslexie@obdnoordwest.nl

  • Veilig bestanden versturen

     

  •  

    • Contact
    • Ons team
    • OBD Updates
    • Vacatures
    • Mijn OBD portaal
    • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
    • Klachtenregeling
  • Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief