De overgang van peutergroep naar kleutergroep verloopt beter als de doorgaande lijn tussen voorschoolse voorzieningen en de basisschool gewaarborgd is.
Het kan ingewikkeld zijn om een goede doorgaande lijn te realiseren:
• Spreken pedagogisch medewerkers en leerkrachten dezelfde taal?
• Werken zij vanuit een gedeelde visie op het jonge kind?
• Hanteren zij dezelfde professionele aanpak en pedagogiek?
• Zijn ze op de hoogte van elkaars werkwijzen?
We gaan in op het spel en de doorgaande lijn bij jonge kinderen. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten uit de onderbouw volgen samen de trainingsbijeenkomsten en krijgen individueel beeldcoaching.
In de trainingsbijeenkomsten komen de volgende onderwerpen aan de orde:
spel en spelbegeleiding
spel en speelruimte
spel en observatie
spel en ouders
We verbinden theorie aan praktisch handelen en werken naar een gezamenlijke visie op spelontwikkeling en spelbegeleiding. Er is volop ruimte om elkaar te inspireren, elkaars werkwijzen te verkennen en ervaringen uit te wisselen.
Lees ook het artikel ‘De kleine Eigen Wijzer‘ uit de nieuwsbrief ‘Klaar voor de Start – samen sterk voor VVE‘ van VVE in Haarlem.