Opbrengst
Het ontwikkelen van kennis en vaardigheden om betekenisvol woordenschatonderwijs in een doorgaande lijn te geven.

Voor wie?
Schoolteams

Opbrengst
Het ontwikkelen van kennis en vaardigheden om betekenisvol woordenschatonderwijs in een doorgaande lijn te geven.

Voor wie?
Schoolteams

Werken aan woordenschat

Woordenschat vormt de basis voor taalontwikkeling. Binnen woordenschatonderwijs wordt gebruik gemaakt van het didactisch hulpmiddel de viertakt (Verhallen, van den Nulft). De viertakt bestaat uit 4 fasen: voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren.

Een betekenisvolle context is een voorwaarde voor succesvol woordenschatonderwijs. Leer tijdens dit traject de routines en vaardigheden om een betekenisvolle woordenschatdidactiek toe te passen.

Kenmerken zijn:
betekenisvolle context
actieve leerhouding van de leerling
accent op beleving, inleving en betrokkenheid van de leerling
veel lezen met daaraan gekoppelde woordenschatactiviteiten
in samenhang met de taal- en/of wereldoriëntatiemethode
doorgaande lijn binnen de school

Meer informatie?