OBD_L_FC
o Blog ICT-hulpmiddelen voor kinderen met dyslexie
  • Home
  • Ons team
  • Over ons
  • OBD Updates
  • Mijn OBD portaal
  • Professionals
  • Ouders
  • Cursussen
  • Contact
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
Menu
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
o Blog ICT-hulpmiddelen voor kinderen met dyslexie
  • Dyslexie
  • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
  • (Hoog)begaafdheid
  • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Dyslexie
  • (Hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Handelingsgericht werken
  • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
  • Pedagogisch klimaat & Gedrag
  • Jonge kind
  • Wereldoriëntatie
  • Taal & Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Duurzame kwaliteit
  • Intervisie & Coaching
  • Leiderschap
  • Groepsonderzoeken
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Ouderbetrokkenheid
Delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Array

CONTACT

ICT-hulpmiddelen voor kinderen met dyslexie

Kinderen met dyslexie kunnen opdrachten qua intelligentie vaak prima aan, maar hebben moeite met het lezen van de opdrachten of het schrijven van de antwoorden. In deze blog vertel ik meer over de verschillende compenserende hulpmiddelen die er zijn voor kinderen met dyslexie.

Claire Verwey

Dyslexiebehandelaar
&
Psycholoog

De klas is stil, iedereen kijkt geconcentreerd in zijn/haar taalwerkboek. Jeroen staart uit het raam, hij heeft moeite om de opdracht te lezen en loopt al voor de derde keer vast. Hij kan hierdoor geen antwoord op de vraag geven. Hij durft het niet meer aan juf te vragen, hij heeft al twee keer hulp gevraagd. Er mag niet worden gepraat, Jeroen kan het dus ook niet aan een klasgenootje vragen. Minuten gaan voorbij, Jeroen krijgt een raar gevoel in zijn buik. Hij vult maar wat in, dan staat er in ieder geval wat in zijn boek en is zijn werk af.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat hulpmiddelen een positief effect hebben op de lees- en spellingresultaten, maar ook op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het gebruik van dyslexiesoftware vergroot de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen bij leerlingen met dyslexie. Daarnaast zorgt de dyslexiesoftware ervoor dat leerlingen de informatie via twee bronnen tot zich kunnen nemen: meelezen en meeluisteren. Hierdoor kunnen ze de informatie beter onthouden. Er zijn diverse programma’s op de markt die het lezen en/of spellen ondersteunen. Welk programma geschikt is, hangt af van de leerling.

Voorleesfunctie in programma’s

Soms hebben kleine aanpassingen al een groot effect. Een voorbeeld hiervan is de voorleesfunctie in het programma Snappet of in het Officeprogramma Word. In het programma Snappet kan de leerkracht voor specifieke leerlingen de voorleesfunctie aanzetten. De opgaven worden dan voorgelezen door de tablet waardoor de leerling veel zelfstandiger aan het werk kan. In het officeprogramma Word zie je bij het tabblad Controleren de voorleesfunctie.

Boeken voorlezen

Een oplossing voor het laten voorlezen van boeken is de Lex app van Dedicon. Hiermee kun je daisybestanden (ingesproken boeken) afspelen die je via Dedicon kunt huren voor €4,95 per boek, per leerling, per jaar. Dedicon heeft een draaiboek voor scholen gemaakt over hoe ze kunnen starten met de Lex app.

Afb blog ICT-hulpmiddelen

Spraak naar tekst

Voor het omzetten van spraak naar tekst zijn de apps: Dragon dictation of speechnotes goed te gebruiken. In deze apps kun je onder andere je antwoorden inspreken. Dit wordt omgezet in tekst, vervolgens kun je deze tekst nog bewerken en mailen naar jezelf of de leraar. De leraar kan je werk dan nakijken.

Ondersteuning bij lezen en spelling

Voor meer uitgebreide software waarin zowel het lezen als spellen worden ondersteund heeft Lexima een aantal programma’s op de markt gebracht, namelijk Kurzweil, Read&Write voor Chromebooks en Alinea. Zij geven gratis webinars waarin wordt uitgelegd hoe de programma’s werken.

Naast de software van Lexima zijn onderstaande programma’s ook op de markt. Van deze programma’s kun je gratis een proeflicentie aanvragen.

  • Sprint Plus
  • L2S / Into words 
  • Claroread
  • Readspeaker Textaid (webbased)

Ingesproken leesboeken

Naast de schoolboeken zijn er ook veel ingesproken versies van leuke leesboeken. Juist voor kinderen met dyslexie is het belangrijk dat ze naar een leuk boek kunnen luisteren. De boeken die ze zelf kunnen lezen zijn niet altijd in hun eigen belevingsniveau geschreven. Zo missen ze een deel aan woordenschat, voorlezen is daarom erg belangrijk. Via de online bibliotheekapp kun je luisterboeken lenen en luisteren waar en wanneer je maar wilt. Een abonnement op de openbare bibliotheek is gratis voor kinderen tot 18 jaar. De bibliotheekapp is hierbij inbegrepen.

Een andere optie is boeken luisteren via Superboek (onderdeel van passend lezen). Ouders van kinderen met dyslexie kunnen een account aanmaken en zo gratis toegang krijgen tot audio en jumboletterboeken.

Afb blog ICT-hulpmiddelen

Hoe is het nu met Jeroen?

Jeroen heeft inmiddels leren werken met de Lex app. Hij heeft een tablet op zijn tafel en een koptelefoon op tijdens het werken aan taal en rekenen. Met deze vakken kan hij nu zelfstandig aan de slag. Hij heeft veel minder ondersteuning nodig van de leerkracht. Hij heeft wel even moeten wennen, maar nu is hij erg blij dat hij het kan gebruiken!

Meer informatie?

Heb je na het lezen van deze blog vragen of wil je meer informatie? De Dyslexiebehandelaar van je school/kind denkt graag met je mee. Je kunt ook contact opnemen met:

Claire Verwey
Dyslexiebehandelaar & Psycholoog
cverwey@obdnoordwest.nl
06 46 64 61 41

Afb. Claire blog ICT-h

  • ⟵ Volg ons op social media

  • OBD Noordwest

    0229 25 93 80 • info@obdnoordwest.nl

    Dyslexie
    0229 25 93 83 • onldyslexie@obdnoordwest.nl

  • Veilig bestanden versturen

     

  •  

    • Contact
    • Ons team
    • OBD Updates
    • Vacatures
    • Mijn OBD portaal
    • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
    • Klachtenregeling
  • Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief