De klas is stil, iedereen kijkt geconcentreerd in zijn/haar taalwerkboek. Jeroen staart uit het raam, hij heeft moeite om de opdracht te lezen en loopt al voor de derde keer vast. Hij kan hierdoor geen antwoord op de vraag geven. Hij durft het niet meer aan juf te vragen, hij heeft al twee keer hulp gevraagd. Er mag niet worden gepraat, Jeroen kan het dus ook niet aan een klasgenootje vragen. Minuten gaan voorbij, Jeroen krijgt een raar gevoel in zijn buik. Hij vult maar wat in, dan staat er in ieder geval wat in zijn boek en is zijn werk af.
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat hulpmiddelen een positief effect hebben op de lees- en spellingresultaten, maar ook op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het gebruik van dyslexiesoftware vergroot de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen bij leerlingen met dyslexie. Daarnaast zorgt de dyslexiesoftware ervoor dat leerlingen de informatie via twee bronnen tot zich kunnen nemen: meelezen en meeluisteren. Hierdoor kunnen ze de informatie beter onthouden. Er zijn diverse programma’s op de markt die het lezen en/of spellen ondersteunen. Welk programma geschikt is, hangt af van de leerling.