OBD_L_FC
o Blog Wat betekent ‘mindset’ en hoe kan het kinderen met dyslexie helpen?
  • Home
  • Ons team
  • Over ons
  • OBD Updates
  • Mijn OBD portaal
  • Professionals
  • Ouders
  • Cursussen
  • Contact
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
Menu
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
o Blog Wat betekent ‘mindset’ en hoe kan het kinderen met dyslexie helpen?
  • Dyslexie
  • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
  • (Hoog)begaafdheid
  • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Dyslexie
  • (Hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Handelingsgericht werken
  • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
  • Pedagogisch klimaat & Gedrag
  • Jonge kind
  • Wereldoriëntatie
  • Taal & Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Duurzame kwaliteit
  • Intervisie & Coaching
  • Leiderschap
  • Groepsonderzoeken
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Ouderbetrokkenheid
Delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Wat betekent ‘mindset’ en hoe kan het kinderen met dyslexie helpen?

Als dyslexiebehandelaar hoor ik kinderen met dyslexie (helaas) regelmatig dingen zeggen als: ‘Ik kan het niet, ik ben dom.’ Ook merk ik dat deze kinderen het huiswerk vaker niet afhebben of dat er thuis strijd/verdriet is bij het maken ervan. In deze blog vertel ik wat mindset is en hoe het kinderen met dyslexie kan helpen hierover te praten.

Huiswerk maken vindt eigenlijk niemand leuk, ook kinderen met dyslexie niet. Toch is het belangrijk dat juist deze kinderen extra oefenen met lezen en spellen. Voornamelijk door veel te lezen (leeskilometers te maken) zal een kind met dyslexie groeien in zijn/haar leesniveau. Dit kan thuis behoorlijk wat strijd opleveren. Zo ook bij leerling Daan*. Daan had nooit zin in zijn huiswerk. Maakte eigenlijk elke dag ruzie met zijn moeder. Uiteindelijk gaf hij toe en ging hij toch oefenen, met wisselende resultaten. Daan zei regelmatig dingen als ‘Dit kan ik al!’ of ‘Dit is te moeilijk…’. Bij de tussenmeting was een mooie groei zichtbaar. En na veel gesprekken over de groei en zijn inzet, veranderde Daans instelling. De tweede helft van de behandeling mopperde hij minder vaak en ging huiswerk maken beter. Daan ging zich beter voelen en groeide de tweede helft van de behandeling nog meer. Vol vertrouwen ging hij zonder zijn dyslexiebehandelaar verder.

* Vanwege privacy is de naam van het kind in deze blog verzonnen.

Dit is mindset

Mindset is de manier waarop kinderen (en volwassenen) denken over hun intelligentie en kwaliteiten. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een vaste mindset en een groei mindset. In ons nieuwe pakket voor psycho-educatie ONL (zie onze eerdere blog) staan deze twee vormen van mindset centraal in de vorm van Fixie en Growie (fictieve personages gecreëerd door Het TalentenLab). Alleen op het gebied van leren is het fijn als je een groei mindset hebt.

Wat is dat dan, een groei mindset?

Een groei mindset, dus als je denkt als Growie, betekent dat je ervan uitgaat dat je beter kunt worden. Je gaat uitdagingen aan en je geniet ervan als je een moeilijke opdracht toch gehaald hebt. Fouten maken mag, hiervan kun je leren! Kinderen die denken als Growie oefenen extra en hebben minder moeite met het maken van huiswerk. Ze weten dat hard werken nodig is om verder te komen.

Afbeelding Fixie en Growie

En wat is een vaste mindset?

Een vaste mindset, als je denkt als Fixie, betekent dat je ervan uitgaat dat je kwaliteiten onveranderlijk zijn. Je kwaliteiten en intelligentie staan vast, zijn aangeboren. Er is niets wat je daaraan kunt veranderen. Als je denkt met een vaste mindset, ga je liever geen uitdagingen aan. Want dan kun je falen. Fouten maken is namelijk vreselijk: je bent slim wanneer alles snel en goed gaat.

Wat kun je als ouder/verzorger of leerkracht doen met deze informatie?

Ga in gesprek met je zoon/dochter of leerling over de mindset. Bij welke mindset passen jullie het meeste? Gebruik je altijd dezelfde mindset of kan dit ook per situatie wisselen? Daag uitspraken als ‘Ik ben dom’ of ‘Ik kan alles al’ uit. Geef aan dat je kind/leerling op dat moment als Fixie denkt. Hoe zou het anders kunnen? Bespreek hoe je leert, dat je leert door fouten te maken. Benadruk dat dit niet erg is. Vier overwinningen; kleine stapjes vooruit zijn voor veel kinderen eigenlijk al grote stappen.

Afbeelding blog mindset dyslexie

Afbeelding Marije blog mindset dyslexie

Meer info?

Wil je meer informatie over mindset? Kijk eens op de site van Platform Mindset.
Wil je aan het werk met mindset op jouw school? Neem contact op met:

Marije van der Maat
Onderwijsadviseur & NVO Orthopedagoog-Generalist
mvandermaat@obdnoordwest.nl
06 11 47 90 16

  • ⟵ Volg ons op social media

  • OBD Noordwest

    0229 25 93 80 • info@obdnoordwest.nl

    Dyslexie
    0229 25 93 83 • onldyslexie@obdnoordwest.nl

  • Veilig bestanden versturen

     

  •  

    • Contact
    • Ons team
    • OBD Updates
    • Vacatures
    • Mijn OBD portaal
    • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
    • Klachtenregeling
  • Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief