OBD_L_FC
o Blog Hoe ondersteun je leerlingen structureel bij het toepassen van spellingregels?
  • Home
  • Ons team
  • Over ons
  • OBD Updates
  • Mijn OBD portaal
  • Aanbod professionals
  • Aanbod ouders
  • Activiteiten
  • Contact
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
Menu
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
o Blog Hoe ondersteun je leerlingen structureel bij het toepassen van spellingregels?
  • Dyslexie
  • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
  • (Hoog)begaafdheid
  • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Dyslexie
  • (Hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Handelingsgericht werken
  • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
  • Pedagogisch klimaat & Gedrag
  • Jonge kind
  • Wereldoriëntatie
  • Taal & Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Duurzame kwaliteit
  • Intervisie & Coaching
  • Leiderschap
  • Groepsonderzoeken
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Ouderbetrokkenheid
Delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Array

CONTACT

Hoe ondersteun je leerlingen structureel bij het toepassen van spellingregels?

Maak gebruik van steunkaarten waar de spellingregels op staan. Leerlingen kunnen hier zelfstandig mee aan de slag en krijgen grip op de ‘brei’ van regels.

Dorien van Amsterdam

Onderwijsadviseur
&
Psycholoog

Een handige manier is door steunkaarten waar de spellingregels op staan te gebruiken. Leerlingen kunnen zelfstandig nagaan welke regel ze ook alweer moeten toepassen en welk stappenplan ze moeten volgen. Door er een zelfgekozen ‘steunwoord’ op te schrijven, wordt het meer eigen; je maakt gebruik van de voorkennis die de leerling al heeft.

Voordelen van steunkaarten

Sommige leerlingen zien steunkaarten gebruiken als spieken, maar er zijn voordelen:

  • elke keer dat de steunkaart erbij wordt gepakt, slijpt de regel weer meer in;
  • het spellingbewustzijn van de leerling wordt ondersteund;
  • de leerling krijgt meer grip op de eigen leerpunten;
  • de leerling kan zelfstandig op zoek naar een antwoord.

   

Grip op de spellingregels

Enkele spellingmethodes werken al met steunkaarten/regeloverzichten. Deze worden in de loop van de schooljaren soms niet meer structureel gebruikt en/of zijn niet meer zichtbaar in de klas. Voor zwakke spellers en dyslectici zijn het juist handige middelen om de zelfstandigheid te ondersteunen. Zij krijgen door het gebruik van steunkaarten meer grip op het stap voor stap aanpakken van een moeilijk woord en op de ‘brei’ van spellingregels. Het is voor deze leerlingen fijn als ze samen met jou als leerkracht vaststellen waar de kaarten gebleven zijn en wat in het nieuwe klaslokaal een goede plek is om ze te bewaren.

Ga vooral op zoek naar de steunkaarten van de methode die op jouw school wordt gebruikt! Of maak gebruik van de ‘algemene’ steunkaarten die wij bij onze dyslexiebehandeling gebruiken en die Lexima inmiddels uitgeeft aan scholen.

    

Koppeling methode en behandeling

Leerlingen die de ONL-behandeling volgen, krijgen een setje steunkaarten mee naar school. We koppelen de steunkaarten aan wat de leerling al geleerd heeft vanuit de methode die op school gebruikt wordt. Sommige leerlingen gebruiken een fotomapje om ze bij elkaar te kunnen bewaren en makkelijk op te kunnen zoeken.

Meer informatie?

Dorien van Amsterdam
Onderwijsadviseur
&
Psycholoog

06 46 64 61 32

dvanamsterdam@obdnoordwest.nl
Dorien van Amsterdam
Onderwijsadviseur
&
Psycholoog

06 46 64 61 32

dvanamsterdam@obdnoordwest.nl
contact
  • ⟵ Volg ons op social media

  • OBD Noordwest

    0229 25 93 80 • info@obdnoordwest.nl

    Dyslexie
    0229 25 93 83 • onldyslexie@obdnoordwest.nl

  • Veilig bestanden versturen

     

  •  

    • Contact
    • Ons team
    • OBD Updates
    • Vacatures
    • Mijn OBD portaal
    • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
    • Klachtenregeling
  • Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief