OBD_L_FC
o Blog Werken aan wat werkt | Oplossingsgerichte coachingsgesprekken met (hoog)begaafde kinderen
  • Home
  • Ons team
  • Over ons
  • OBD Updates
  • Mijn OBD portaal
  • Professionals
  • Ouders
  • Cursussen
  • Contact
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
Menu
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
o Blog Werken aan wat werkt | Oplossingsgerichte coachingsgesprekken met (hoog)begaafde kinderen
  • Dyslexie
  • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
  • (Hoog)begaafdheid
  • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Dyslexie
  • (Hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Handelingsgericht werken
  • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
  • Pedagogisch klimaat & Gedrag
  • Jonge kind
  • Wereldoriëntatie
  • Taal & Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Duurzame kwaliteit
  • Intervisie & Coaching
  • Leiderschap
  • Groepsonderzoeken
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Ouderbetrokkenheid
Delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Werken aan wat werkt | Oplossingsgerichte coachingsgesprekken met (hoog)begaafde kinderen

Wij gaan er vanuit dat er bij ieder kind sprake is van intrinsieke motivatie. Al moeten we soms even samen zoeken hoe het daarmee gesteld is. Hierbij aansluiten zorgt voor de mooiste ontwikkelingen!

Marije van der Maat

Onderwijsadviseur & NVO Orthopedagoog-Generalist

Oplossingsgerichte coachingsgesprekken zijn een succesvolle manier om (hoog)begaafde kinderen te benaderen en begeleiden. In deze gesprekken wordt niet het probleem, maar de oplossing centraal gesteld. Er wordt ‘gewerkt aan wat werkt’ en het kind wordt (mede)verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces. (Hoog)begaafde kinderen zijn vaak uitstekend in staat om te reflecteren, zichzelf te verwoorden en een daadwerkelijke bijdrage te leveren aan dit proces. Daarbij vinden wij het belangrijk dat een kind (en ook de ouders/verzorgers en/of de leraar) weer in zijn of haar eigen kracht wordt gezet!

De trajecten duren zo kort als het kan en zo lang als nodig is. Daarbij werken we waar mogelijk samen met ouders/verzorgers en school, zodat ieder elkaar kan versterken en er nu en in de toekomst een duurzaam effect wordt bereikt.

Voorbeelden van onderwerpen voor coaching

De coachingsgesprekken richten zich op waar de behoefte ligt. De onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn bijvoorbeeld:

  • Een stukje psycho-educatie: wie ben ik eigenlijk, wat hoort daarbij, hoe kan ik daarmee omgaan?
  • Het ontwikkelen van een meer op groei gerichte mindset, omgaan met overtuigingen en niet-helpende gedachtes.
  • Leren omgaan met perfectionisme, faalangst, (prikkel-)gevoeligheid.
  • Meer inzicht krijgen in het ontstaan en verloop van emoties. En hier op een handige manier naar leren handelen.
  • Het ontwikkelen van vaardigheden met betrekking tot de uitvoering en organisatie van taken.
  • Thuis en op school omgaan met eeuwige discussies, een groot rechtvaardigheidsgevoel en behoefte aan autonomie.

Comfortzone

Dit is een voorbeeld uit één van onze coachingstrajecten. De leerling vond het heel lastig om uit zijn comfortzone te stappen. Daarom is hem eerst gevraagd waarom ‘men’ het er überhaupt steeds over heeft dat het belangrijk voor hem is om uit zijn comfortzone te komen. Hij is dat zelf gaan onderzoeken en op wetenschappelijke wijze gaan verwerken. En met resultaat! Het gaf hem uiteindelijk de onderbouwing die hij nodig had om het aan te durven!

Comfortzone afbeelding

Marije – blog coachingsgesprekken HB

Interesse?

Ben je benieuwd naar wat wij voor jouw kind of leerling kunnen betekenen? Of heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Neem contact op met:

Marije van der Maat
Onderwijsadviseur & Orthopedagoog-Generalist
06 11 47 90 16
blink-uit@obdnoordwest.nl

  • ⟵ Volg ons op social media

  • OBD Noordwest

    0229 25 93 80 • info@obdnoordwest.nl

    Dyslexie
    0229 25 93 83 • onldyslexie@obdnoordwest.nl

  • Veilig bestanden versturen

     

  •  

    • Contact
    • Ons team
    • OBD Updates
    • Vacatures
    • Mijn OBD portaal
    • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
    • Klachtenregeling
  • Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief