OBD_L_FC
o Blog Tijdelijke toetsingscriteria dyslexiezorg i.v.m. corona
  • Home
  • Ons team
  • Over ons
  • OBD Updates
  • Mijn OBD portaal
  • Professionals
  • Ouders
  • Cursussen
  • Contact
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
Menu
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
o Blog Tijdelijke toetsingscriteria dyslexiezorg i.v.m. corona
  • Dyslexie
  • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
  • (Hoog)begaafdheid
  • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Dyslexie
  • (Hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Handelingsgericht werken
  • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
  • Pedagogisch klimaat & Gedrag
  • Jonge kind
  • Wereldoriëntatie
  • Taal & Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Duurzame kwaliteit
  • Intervisie & Coaching
  • Leiderschap
  • Groepsonderzoeken
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Ouderbetrokkenheid
Delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Array

CONTACT

Tijdelijke toetsingscriteria dyslexiezorg i.v.m. corona

Nu de scholen weer volledig geopend zijn, komen ook de zorgleerlingen in beeld waarbij het vermoeden van dyslexie speelt. Wij vinden het belangrijk dat deze kwetsbare groep kinderen op tijd de juiste zorg krijgt.

Fleur Dekker

Onderwijsadviseur
&
Orthopedagoog

Met het sluiten van de scholen vanwege de coronacrisis stond de zorg op ondersteuningsniveau 3 in veel gevallen stil. Dit zorgt voor vragen over het leerlingdossier. Bij het beoordelen van leerlingdossiers zetten wij tijdelijk het alternatief toetsingskader toelatingscriteria diagnostiek van het NKD in voor de periode waarin de scholen gesloten waren. De afspraken gelden zoals hieronder beschreven. Je kunt de afspraken hier downloaden.

Aantonen ernst & hardnekkigheid

Kon je toetsmomenten en/of begeleiding op ondersteuningsniveau 3 tijdens de thuisonderwijsperiode niet optimaal realiseren? Wanneer het leerlingdossier nog niet compleet is door de coronamaatregelen wordt er een tijdelijke uitzondering gemaakt. Leerlingen kunnen tóch aangemeld worden. Het realiseren van tijdige zorg voor deze groep kwetsbare leerlingen is daarbij het uitgangspunt. Meld een leerling bij ons aan als:

  1. Je vermoedt dat er sprake is van ernstige dyslexie.
  2. De scores op hoofdmetingen in mei/juni 2019 & jan/feb 2020 als volgt waren:
    – Woordlezen: V- of E
    of
    – Woordlezen: V of lage D &
    – Spelling: V- of E.
  3. De begeleiding op ondersteuningsniveau 2 en/of 3 vóór de coronacrisis voldeed aan de kenmerken van effectief handelen.

Dit gebeurt er na aanmelding:

Wij vullen het leerlingdossier aan:

  1. De ontbrekende derde meting wordt opgevangen door de diagnostiek. Dit levert een nauwkeurige niveaubepaling van lezen & spellen op.
  2. De minder optimale begeleiding op ondersteuningsniveau 3 wordt opgevangen door de eerste 12 weken van de dyslexiebehandeling. Na deze periode wordt de voortgang getoetst. Leerlingen die een verrassend sterke groei laten zien, worden terugverwezen naar school.
  3. Als de behandeling wordt voortgezet na 12 weken wordt een diagnose gesteld en een dyslexieverklaring afgegeven.

Meer informatie?

Lees de hele handreiking van het NKD hier.

Heb je vragen of twijfel je over een leerling? Neem contact op met:

Fleur Dekker
Onderwijsadviseur & Orthopedagoog
fdekker@obdnoordwest.nl
06 46 19 72 79

CONTACT
CONTACT

Afbeelding Fleur Dekker

  • ⟵ Volg ons op social media

  • OBD Noordwest

    0229 25 93 80 • info@obdnoordwest.nl

    Dyslexie
    0229 25 93 83 • onldyslexie@obdnoordwest.nl

  • Veilig bestanden versturen

     

  •  

    • Contact
    • Ons team
    • OBD Updates
    • Vacatures
    • Mijn OBD portaal
    • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
    • Klachtenregeling
  • Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief