OBD_L_FC
o Blog Veranderingen in de dyslexiezorg
  • Home
  • Ons team
  • Over ons
  • OBD Updates
  • Mijn OBD portaal
  • Aanbod professionals
  • Aanbod ouders
  • Activiteiten
  • Contact
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
Menu
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
o Blog Veranderingen in de dyslexiezorg
  • Dyslexie
  • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
  • (Hoog)begaafdheid
  • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Dyslexie
  • (Hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Handelingsgericht werken
  • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
  • Pedagogisch klimaat & Gedrag
  • Jonge kind
  • Wereldoriëntatie
  • Taal & Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Duurzame kwaliteit
  • Intervisie & Coaching
  • Leiderschap
  • Groepsonderzoeken
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Ouderbetrokkenheid
Delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Array

CONTACT

Veranderingen in de dyslexiezorg

Sinds 1 september 2021 is de vernieuwde Brede Vakinhoudelijk Richtlijn Dyslexie ingevoerd. Daarnaast zal vanaf 1 januari 2022 het vernieuwde Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 (PDDB 3.0) ingaan. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe het nieuwe protocol in de Jeugdwet past en hoe de gemeentes waar wij mee samenwerken hiermee om zullen gaan. Hierover zijn wij in gesprek. Zodra er meer duidelijkheid is, laten wij dit weten.

Wat betekent het nieuwe protocol in de praktijk? We nemen je mee in de belangrijkste veranderingen.

Bron: Dyslexie Centraal / NKD

Veranderende criteria: de een soepeler, de ander strenger
PDDB 3.0 heeft gevolgen voor welke leerlingen in aanmerking komen voor vergoede dyslexiezorg. Er zijn criteria vastgesteld voor doorverwijzing, diagnostiek en behandeling bij dyslexie. Van de criteria die te maken hebben met de doorverwijzing gaan er twee veranderen: de een wordt soepeler, de ander wordt strenger.

Soepeler | Van Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED) naar Ernstige Dyslexie (ED)
Voortschrijdend inzicht laat zien dat dyslexie kan voorkomen met andere ontwikkelingsstoornissen. Bij deze leerlingen manifesteert dyslexie zich ernstiger. Gespecialiseerde dyslexiezorg kan ook bij deze doelgroep effectief zijn. In de doorverwijzing en diagnostiek kunnen daarom ook leerlingen met een ontwikkelingsstoornis naast dyslexie in aanmerking komen voor vergoede dyslexiezorg (comorbiditeit, zoals ADHD of ASS). Wij gaan bij mogelijke comorbiditeit na of een dyslexiebehandeling de meest effectieve aanpak is.

Strenger | Zeer ernstige leesproblemen als noodzakelijke voorwaarde voor doorverwijzing
Een leerling komt alleen in aanmerking voor vergoede dyslexiezorg wanneer de school in een leerlingdossier onderbouwt dat er sprake is van een ernstige en hardnekkige achterstand bij het woordlezen. Dus:
ernstige woordleesproblemen zijn een noodzakelijke voorwaarde (V- score of E-score, laagste 10% op drie achtereenvolgende hoofdmeetmomenten);
ernstige spellingsproblemen zijn geen criterium voor doorverwijzing meer.

NB De school moet bij de aanmelding in het leerlingdossier naast informatie over het (woord)lezen ook informatie over de spellingontwikkeling en -ondersteuning aanleveren. Deze informatie kan dan meegenomen worden in het diagnostisch onderzoek en bij eventuele dyslexiebehandeling.

Overgangsperiode
Wat nu als je al gestart bent met het opbouwen van een leerlingdossier en de leerling pas na januari 2022 mogelijk kan worden doorverwezen voor vergoede dyslexiezorg? In dat geval hanteer je voor de toetsmomenten tot en met december 2021 het criterium ‘tot januari 2022’ en voor de periode daarna ‘vanaf januari 2022’. Zo zorgen we er met elkaar voor dat de aanmelding van leerlingen geen onnodige vertraging oploopt. Bekijk de afbeelding voor voorbeelden.

Meer informatie?

De Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie geeft informatie over de manier waarop onderwijsprofessionals leerlingen met ernstige lees- en spellingsproblemen kunnen ondersteunen. Als je meer wilt weten kun je de Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie natuurlijk doorlezen.

Online vragen(v)uurtjes
We kunnen ons voorstellen dat je na het lezen van deze informatie nog vragen hebt. Daarom organiseren we in januari/februari een aantal online vragen(v)uurtjes waar je je voor kunt aanmelden. Hierover ontvang je later meer informatie.

Bij je aanmelding kun je de vragen/casuïstiek die je hebt alvast doorgeven. Wij zullen deze bundelen en zoveel mogelijk beantwoorden. Uiteraard ben je binnen het tijdsbestek vrij om uit te checken op het moment dat het jou uitkomt.

Handige links voor scholen
Leidraad Vergoedingsregeling dyslexie van onderwijs naar zorg | Dyslexie Centraal
• Leidraad Ernstige Dyslexie: doorverwijzing van onderwijs naar zorg
• Brief implementatie Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (PDDB 3.0) voor het schoolbestuur
• Brief implementatie Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (PDDB 3.0) voor de leesspecialist

Benieuwd naar het vernieuwde protocol? Deze vind je hier: Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 versie 0.99 (nkd.nl)

Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie | Dyslexie Centraal
• Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie
• Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie – Werkkaarten

Handige links voor ouders / verzorgers
Leidraad Vergoedingsregeling dyslexie van onderwijs naar zorg | Dyslexie Centraal
• Leidraad Ernstige Dyslexie: doorverwijzing van onderwijs naar zorg
• Brief implementatie Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (PDDB 3.0) voor ouders

Benieuwd naar het vernieuwde protocol? Deze vind je hier: Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 versie 0.99 (nkd.nl)

Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie | Dyslexie Centraal
• Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie
• Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie – Info voor ouders

Meer informatie?

Fleur Hoogewerf-Dekker
Onderwijsadviseur
&
K&J NIP / Schoolpsycholoog

06 46 19 72 79

fdekker@obdnoordwest.nl
Fleur Hoogewerf-Dekker
Onderwijsadviseur
&
K&J NIP / Schoolpsycholoog

06 46 19 72 79

fdekker@obdnoordwest.nl
contact
  • ⟵ Volg ons op social media

  • OBD Noordwest

    0229 25 93 80 • info@obdnoordwest.nl

    Dyslexie
    0229 25 93 83 • onldyslexie@obdnoordwest.nl

  • Veilig bestanden versturen

     

  •  

    • Contact
    • Ons team
    • OBD Updates
    • Vacatures
    • Mijn OBD portaal
    • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
    • Klachtenregeling
  • Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief