OBD_L_FC
o Blog Het verschil tussen Letterlicht en Letterster
  • Home
  • Ons team
  • Over ons
  • OBD Updates
  • Mijn OBD portaal
  • Aanbod professionals
  • Aanbod ouders
  • Activiteiten
  • Contact
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
Menu
  • Thema’s
    • Dyslexie
    • (Hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Handelingsgericht werken
    • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
    • Pedagogisch klimaat & Gedrag
    • Jonge kind
    • Wereldoriëntatie
    • Taal & Lezen
    • Rekenen & Wiskunde
    • Duurzame kwaliteit
    • Intervisie & Coaching
    • Leiderschap
    • Groepsonderzoeken
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
    • Ouderbetrokkenheid
  • Ouders
    • Dyslexie
    • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
    • (Hoog)begaafdheid
    • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
    • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
    • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Cursussen & Events
  • Contact
o Blog Het verschil tussen Letterlicht en Letterster
  • Dyslexie
  • Direct aanmelden voor dyslexiezorg
  • (Hoog)begaafdheid
  • Direct aanmelden voor zorg bij (hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Dyslexie
  • (Hoog)begaafdheid
  • Passend onderwijs | Zorg voor leerlingen
  • Handelingsgericht werken
  • Klassenmanagement & Instructievaardigheden
  • Pedagogisch klimaat & Gedrag
  • Jonge kind
  • Wereldoriëntatie
  • Taal & Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Duurzame kwaliteit
  • Intervisie & Coaching
  • Leiderschap
  • Groepsonderzoeken
  • Onderwijs ondersteuning zieke leerlingen
  • Ouderbetrokkenheid
Delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Array

CONTACT

Het verschil tussen Letterlicht en Letterster

Door gebruik te maken van het programma Letterster op zorgniveau 3 bied je kinderen met dyslexie extra herhaling en werk je aan een doorgaande lijn na de behandeling.

“Op de school waar ik dyslexiebehandelingen geef met Letterlicht, werkt het team met het programma Letterster als zorg op zorgniveau 3 voor spelling. Kinderen die klaar zijn met de dyslexiebehandelingen kunnen zo blijven oefenen. Ze herkennen Lizzy, Bobby en Zoef en begrijpen meteen hoe het programma werkt. Zo biedt de school extra herhaling aan en werkt zij aan een doorgaande lijn na de behandeling.”

Wat is Letterster?

Letterster is een digitaal programma voor ouders/verzorgers en school om kinderen na de dyslexiebehandeling extra te laten oefenen met lezen en spellen (op zorgniveau 2 of 3). Het programma kiest de woorden op basis van een instaptoets en biedt verschillende categorieën door elkaar aan. In Letterster oefenen kinderen met het schrijven en flitsen van woorden en kunnen ze bijhouden hoeveel bladzijden ze gelezen hebben in hun boek.

Wat is Letterlicht?

Wij als dyslexiebehandelaars werken met Letterlicht. Er staan in Letterlicht elke week flitswoorden, spellingsopdrachten en luisteroefeningen klaar. De behandelaar bepaalt welke woorden er gelezen en geschreven worden. Daarnaast krijgen kinderen steunkaarten met daarop de behandelde spellingsregel. Deze steunkaarten zijn terug te vinden in Letterlicht én Letterster.

Kun je tegelijk met Letterlicht en Letterster werken?

Jazeker, Letterlicht en Letterster kunnen tegelijkertijd ingezet worden. In principe is vanuit het dyslexieprotocol de afspraak dat de zorg “gestapeld” wordt. De school biedt hulp op zorgniveau 1, 2 en 3. Tegelijkertijd biedt de behandelaar kinderen met (ernstige) dyslexie zorg op zorgniveau 4 (de dyslexiebehandeling). De school moet kinderen met dyslexie zorg op zorgniveau 3 blijven bieden (60 minuten per week op het gebied van lezen en/of spellen). Dit kan met Letterster of met een andere methodiek (denk aan RALFI-lezen).

Letterlicht en Letterster werken met hetzelfde stappenplan en dezelfde symbolen. Zo wordt er extra herhaling aangeboden en werk je aan een doorgaande lijn na de behandeling. Ouders/verzorgers oefenen thuis met hun kind in Letterlicht. Zij hoeven niet ook nog met Letterster te oefenen.

Zelfvertrouwen en motivatie vergroten

Kinderen die het ONL-behandeltraject met Letterlicht hebben afgerond, herkennen veel in het programma Letterster. Deze herkenning kan voor zelfvertrouwen en motivatie zorgen om met Letterster aan de slag te gaan.

Wil je kinderen die klaar zijn met de dyslexiebehandeling in Letterlicht extra zelfvertrouwen geven? Maak ze in overleg aanspreekpunt voor kinderen die ergens niet uitkomen in Letterster. Door klasgenoten te helpen, groeien ze verder.

  • ⟵ Volg ons op social media

  • OBD Noordwest

    0229 25 93 80 • info@obdnoordwest.nl

    Dyslexie
    0229 25 93 83 • onldyslexie@obdnoordwest.nl

  • Veilig bestanden versturen

     

  •  

    • Contact
    • Ons team
    • OBD Updates
    • Vacatures
    • Mijn OBD portaal
    • Over ons
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
    • Klachtenregeling
  • Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief